KRITISER, IKKE HAT

  • Skrevet 26.05.2016
  • Klokken 21:01


Den siste tiden har det vrt en del hat mot meg i noen kommentarfelt, bde p vegger og i lukkede grupper p Facebook. Mye er bare hat-ytringer, annet er legitim kritikk jeg selvflgelig tar imot (men som kanskje kunne vrt gjort mer saklig og mindre aggressivt).

Kritikken og hatet har vrt rettet mot min deltakelse i et VG-prosjekt for over et r siden, og kronikken jeg skrev i mars i r.

I 2015 var jeg med i et VG-prosjekt ("Nettkrigerne"). De ville ha meg med i VG-prosjektet p bakgrunn av at jeg var aktiv i kommentarfeltet hos VG i 2012, og hadde et par toppkommentarer. Jeg var hovedsaklig med for fremme engasjementet mitt for kvinnerettigheter. Der ble jeg bedt om lese opp et par kommentarer, hvor jeg i den ene kommentaren fra 2012 hadde beskrevet Det Muslimske Brorskapets handlinger som "terroriserende". P bakgrunn av dette prver folk beskylde meg for sekterisk propaganda og svartmaling av muslimer.

La meg gjre dette klart: alt av sekterisme og islamhat tar jeg avstand fra -  beskylde meg for slikt er fordomsfullt og undvendig gjort. Man kan sklart diskutere hvorvidt Det Muslimske Brorskapets handlinger faller inn under terrorisme-begrepet, men jeg tar avstand fra slikt idag. Som debattant har man meninger og uttrykker disse. Man sier mye forskjellig og treffer ikke alltid riktig, spesielt nr man er helt fersk. Men meninger endres og utvikles. Det er bare dumt at folk vil henge meg ut for noen r gamle uttalelser og beskylde meg for noe jeg ikke kjenner meg igjen i.

Mitt engasjement har alltid vrt basert p rettferdighet, og verdier som toleranse, likeverd og menneskerettigheter er viktige for meg.

Det er uretten jeg nsker bekjempe.

I tillegg til dette har jeg ftt kritikk for en uttalelse i kronikken min om mangelen p handlingskraft blant muslimer. Selve budskapet med kronikken min var at vi muslimer ikke lenger kan st p sidelinjen, men at vi aktivt skal sl hardt ned p folk i vre miljer med ekstreme holdninger. P bakgrunn av denne ble jeg invitert til NRK Debatt, hvor jeg direkte sa at moskeene m avsette imamer med ekle holdninger.

Folk har imidlertid reagert p den ene uttalelsen i kronikken min i om "imamer som oppfordrer til krig".

Jeg m helt rlig innrmme at jeg ikke har noe grunnlag for pst dette om norske imamer idag. Jeg har hverken tall eller statistikk p det. 

Poenget mitt var likevel at vi har skalte "lrde" eller andre personer med slike holdninger.

Ekstremismen starter ikke ndvendigvis med ekstremister som oppmuntrer til krig, men med kvalme holdninger i hverdagen som legitimerer hat. Vi har kanskje ikke imamer som oppfordrer til krig i Norge (selv om vi hadde en litt sketchy hendelse for noen r siden), og i Skandinavia generelt vet vi at vi har et par, men vi har definitivt imamer i landet med andre ekstreme holdninger.

Vi skal ikke se bort ifra at imamer med rtne holdninger kan ha en viss pvirkningskraft p noen av sine medlemmer i moskeene. tillate slike imamer i moskeene, er stille passive til ekstreme holdninger i vre tilbedelses-hus - og det har man ikke plass til i islam. Vi har minst ett eksempel p en slik imam (jeg regner med at folk skjnner hvem jeg sikter til her), og en imam med rtne holdninger er en for mye.

Jeg har ingen intensjoner om "splitte" og "spre islamofobi og propaganda", for det er jo nettopp fellesskap jeg er s opptatt av. Gjennom mitt engasjement har jeg kun nske om belyse uretten som skjer, ikke bare uretten som skjer i religions navn - men den som skjer i samfunnet generelt. Det er "oss mot dem"-mentaliteten jeg kritiserer, og det ser man om man om man hadde skjnt budskapet mitt.

Jeg forstr dem som har kommet til meg med genuin og rlig kritikk. Slik kritikk er bare bra - jeg lrer av den. Jeg bedriver tross alt selv kritikk, og da m jeg tle kritiske tilbakemeldinger. Det jeg derimot ikke kan akseptere er fordom og hat - uansett hvor den kommer fra. 

Takk til alle som sttter meg og alle som kommer med kritiske tilbakemeldinger. 

Haterne forblir irrelevante. 
 





 


kommentarer: 0



SKAMLSE SANA

  • Skrevet 05.05.2016
  • Klokken 23:26


TV-serien "Skam" av Julie Andem har blitt utrolig populr blant ungdommer, unge voksne (og til og med eldre) i Norge, med fokus p alt fra drikking og festing, selvbilde og spiseforstyrrelser, kjresteforhold og sjalusi, til hooking og sex og andre tabutemaer.

Skam-gjengen vi flger i serien bestr av Eva, Vilde, Sana, Chris og Noora - fem tenringsjenter som representerer norsk ungdomskultur i dag p hver sin mte. Men det er en jente som skiller seg litt ekstra ut i gjengen - og det er Sana. 

Det er noe sykt kult og unikt ved Skam-Sana.

Hun bryter ikke bare alle tabuene, hun bryter ogs stereotypene. P alle fronter.

Sana eier ingen skam og vi elsker det.

Uforutsigbare, r-tffe Sana med sin hijab og hennes sterke personlighet, blir fremstilt som en med mye kontroll i serien: en som rett og slett bare veit hvordan ting funker blant ungdommer idag.

Julie Andem har gjort en veldig god jobb med hennes karakter. Her vinkles serien inn p temaer som fordommer og forhndsdmming, noe de fleste muslimske jenter opplever og har opplevd i hverdagen. Alle husker sikkert episoden hvor Chris introduserer Sana for Vilde. Det frste som slr Vilde er at Sana er muslim - s hvorfor er hun invitert med p bussmtet?

Men Sana kan jo vre russ hun ogs - hun bare avstr fra drikke.

Sana blir med p russebuss, hun tar lederrollen p bussmter i planleggingen av russetiden med jentene, hun ruller, hun er p fest, hun snakker om alt fra hooking og kjrester til tro og hijab. Hun lar seg penbart ikke begrense av fordommer og stereotyper, for hun handler akkurat slik hun selv nsker: Sana trosser og bryter en del sosiale normer i sitt milj og fordommer i storsamfunnet, samtidig som hun holder fast ved sine prinsipper og setter sine egne grenser. Vi ser henne mye p fest i serien, men vi ser henne ikke drikke alkohol selv om hun fr lyst til det. Selv sier hun at rsaken er troen hennes, som alltid vil vre "sterkere enn hennes lyster". Det er kult.

Jentene i gjengen, og kanskje aller mest Vilded, har et litt mixed forhold til Sanas hijab i begynnelen av serien, men Sana tar seg heller ikke nr av det. Hun eier selvironi og ufarliggjr heller hijaben ved tulle med jentene om at den er "magisk" og "gjr henne synsk". Slik bryter hun isen, og det er kult se hvordan gjengen tar det og hvordan hun blir godt tatt imot og inkludert. Det er greit at vre nysgjerrig, det er greit at folk stiller sprsml.

Sana virker veldig prinsippsterk og str ved sitt, ogs nr det gjelder hennes frie valg om hijab. P denne mten fremstr hun ikke som undertrykt, slik man stereotypisk anser "hijabis" og muslimske jenter i storsamfunnet generelt. Hun har har tatt dette valget selv. (Her er det likevel viktig understreke at all hijab-tvang skal tas p alvor og er forkastelig). 

Fordommer brytes alts ikke bare gjennom Sanas sterke karakter, men ogs gjennom hvor godt hun blir tatt imot i gjengen.

En slik vinkling i serien menneskeliggjr henne som muslim og trosser fremmedfrykten noen har for muslimer.

Man fr ogs et innblikk i andre typer fordommer muslimske jenter som Sana kan mte p nr de bryter med sosiale normer, blant annet i form av erting/mobbing fra sitt eget milj. I den siste episoden jeg s blir hun blir kalt "slut" og blir plaget p sosiale medier av andre muslimske jenter (det hintes ihvertfall til at de str bak). Men skamlse Sana er drit-tff og lar seg likevel ikke pvirke av dette. Hun velger riste det av seg, ingen fr styre henne. Tvert imot virker det som hun har kontroll ogs i slike situasjoner. 

Skamlse Sana driter rett og slett i hva folk skulle ha mene om henne, og det er det som gjr henne s sterk der hun str midt imellom to kulturer.

Selv har hun kanskje noen fordommer nr det gjelder vestlig kultur og norsk ungdomskultur, men hun er ganske velutviklet og fremstr som brmoden - kanskje litt for voksen for sin alder sammenliknet med de andre jentene i gjengen. Her kommer hennes gode lederegenskaper inn, og flelsen av ansvar for crewet: Sana backer alltid opp jentegjengen, er opptatt av rettferdighet, og tler ikke at noen gjr de som str henne nr vondt. Hun passer p vennene sine p fest og holder til og l-flasker for dem. Ingen kdder med crewet hennes, og hun tar gjerne en fight om det er det som skal til.

Er Sana den tffeste karakteren i serien?

Det synes ihvertfall jeg.

 

*

P.S: Det er ogs viktig huske p at Sana ikke bare er en karakter i en tv-serie, hun er et eksempel p mange andre Sanaer der ute - inkludert meg. Jeg var selv russ. Jeg festet ikke, men jeg gikk i russebukse og en matchende hijab (s helt rlig ikke ut, men herregud s gy det var!), gjorde et par russeknuter, og koste meg p min egen mte. Det er klart folk hadde mye forskjellig mene om det (bde muslimer og ikke-muslimer) - men det viktigste for meg var gjre det jeg selv hadde lyst til, for ingen har noe de egentlig skulle sagt om mitt liv. 
 


kommentarer: 14



"DU EIER JO INGEN SKAM!"

  • Skrevet 04.05.2016
  • Klokken 17:31


"Nei, jeg eier ikke din skam", svarte jeg da jeg som muslimsk feminist ble konfrontert med at jeg ikke eier noen skam. 

De to-tre siste rene har jeg prvd engasjere meg i bde vestlig og ikke-vestlig kvinnekamp, og belyse problemer i noen minoritetsmiljer. Jeg startet i all hovedsak kun p Facebook og i hverdagen.

Det var ikke fr ifjor og begynnelsen av dette ret at jeg prvde meg i den offentlige debatten. 

Dere har allerede ftt et innblikk i hvordan det var delta i den offentlige debatten for frste gang p tv (NRK Debatten). Jeg har skrevet til sammen tre debattinnlegg hos Aftenposten: to av disse var om skam- og reskultur. Det er her mitt hovedengasjement ligger. Det er kvinnesaken jeg er opptatt av, det er kvinnesynet i noen minoritetsmiljer jeg kritiserer, det er kvinneundertrykking i mitt eget hjemland og resten av den arabiske verden som provoserer meg.

Debatten om sosial kontroll har ikke kommet p banen i Norge fr ganske nylig. Man har alltid kritisert kvinnefiendtlige holdninger, men ikke i like stor grad som man gjr n. Hadia Tajik startet debatten ifjor i desember ganske fint med sin kronikk om sosial kontroll. Det inspirerte meg til skrive dette innlegget til Aftenposten om begrepene "re" og "skam", og et lengre innlegg om dette til Minareten.

Jeg flte meg ganske alene etter mitt innlegg til Aftenposten, og etter at jeg offentlig sa til Aftenposten at jeg er muslim og feminist har jeg ftt reaksjoner fra to forskjellige fronter; hvor den ene krever at jeg fjerner hijaben, og den andre mener jeg ikke er muslim nok.

I forrige uke skrev Nancy Herz et innlegg om "skamlse arabiske jenter", og dette var kanskje det viktigste bidraget i debatten. Innlegget hennes skapte stort engasjement, og jeg kastet meg p debatten igjen - denne gangen med mitt debattinnlegg om "glasshus".

Nancy og jeg er veldig gode venner og begge to er opprinnelig fra Libanon. Vi ble frst kjent med hverandre i 2014 etter at jeg oppdaget hennes engasjement som menneskerettighetsaktivist og blogger. Vi str begge to for de samme verdiene: menneskerettigheter og frihet til alle.  

Debatten fikk stor oppmerksomhet, og igr var derfor Nancy Herz og jeg gjester hos God Morgen Norge og TV2 Nyhetskanalen for ta et oppgjr med sosial kontroll, reskultur og ryktesamfunn - og alt dette takket vre Yousef Assidiq som stttet p og heiet oss frem.

 

Dere kan se hele innslaget hos God Morgen Norge HER.
 

"Det er veldig mange som ikke har den friheten vi har, og det provoserer oss", sa jeg til TV2 Nyhetskanalen.

Dere kan se hele innslaget HER.

Bare det ytre seg slik vi gjorde, er bryte med de sosiale normene man setter spesifikt for kvinner og jenter i disse miljene (og i samfunnet generelt, egentlig). Vi nekter la noen skamgjre oss og vi krever like rettigheter og fullkommen frihet til alle. Dette gjr vi ikke for oss selv, men for alle som lever med begrenset frihet.
 

Igr var vi ogs heldige med at bde Khamshajiny "Kamzy" Gunaratnam og Hadia Tajik tok seg tid til hre om saken vr og veilede og sttte oss der de kunne. 

Mte med Kamzy p rdhuset i Oslo, hvor vi snakket om de utfordringene jenter som oss
ofte mter p i den offentlige debatten.


Mte med Hadia Tajik p Stortinget. Vi diskuterte litt hva vi kunne gjre videre i kampen.
 

Mtet med Hadia Tajik ble tatt opp og vi ble intervjuet av NRK Ukeslutt - dette blir publisert frst den kommende lrdagen (7. mai). Det ble gjort flere opptak, men dere fr mest sannsynlig hrt litt hvordan samtalen med Hadia Tajik gikk - dere kan dere blant annet hre hva vi ble enige om til slutt (Nancy kom med en sykt god "in-the-moment"-id!).

Dette viser at vi blir hrt og tatt p alvor, og det viktigste med dette er at vi gjr det enda litt tryggere for jenter som enda ikke tr ytre seg. Jeg hper mitt og Nancys engasjement vil motivere, oppmuntre og hjelpe flere til ytre seg og st side om side med oss i kampen.

Til de jenter som fler de str alene: jeg er her, Nancy er her, mange andre som oss er her - vi hrer dere. Dere er ikke alene.
 

 


kommentarer: 17



Sofia Nesrine Srour

21 r gammel norsk-libaneser. Muslim og feminist. Studerer rettsvitenskap ved UiO. Debatterer en del, og tenker (altfor) mye.
hits