MÅ JEG TA AV MEG HIJABEN OG FORLATE MIN TRO FOR Å BLI HØRT OM MINE EGNE RETTIGHETER?

  • Skrevet 29.04.2016
  • Klokken 14:17

 

"Du må forstå det ikke er troverdig når det kommer fra en i hijab".

Jeg har sagt det før og sier det igjen: min hijab, mitt personlige valg, min personlige spirituelle reise. Jeg beholder den på om jeg vil, jeg tar den av om jeg vil. Ingen sin business. Absolutt ingen. Kun min.

Min hijab har ikke makt over meg, jeg har makt over den

Men vent da.. de vil jo ikke høre det. De driter langt i det. En muslimsk, hijab-bærende kvinne er jo undertrykt uansett hva hun selv måtte mene.

Slik har kommentarfeltene generelt og veldig typisk sett ut når folk har svart på mine ytringer (dette er bare noen få av kommentarene):
 

Er jeg mindre troverdig når jeg snakker om kvinnekamp, fordi jeg bruker hijab og er muslim? Er ikke min kvinnekamp like mye verdt?

Jeg har så lenge jeg kan huske snakket om kvinnerettigheter og kvinnekamp i islam, en seksuell revolusjon mot ukultur, ryktesamfunnet og begreper som "ære" og "skam" som definerer hverdagen til noen minoritetskvinner.

Jeg har skrevet og skrevet, og snakket og snakket, jeg har prøvd å fremme mitt budskap så godt jeg kan, men jeg har følt meg veldig alene. Jeg har ikke bare følt dette, jeg har faktisk stått ganske alene.

Jeg føler ikke at folk bryr seg om mitt budskap, så lenge jeg er synlig som muslim. Hijaben min gjør dem blinde for saken.

Hvorfor?

Jeg som selv vil definere min hijab, jeg og mange andre som krever like rettigheter for alle, som krever at kvinnen som idag lever i "glasshus" får tilbake sin definisjonsmakt - hvorfor hører dere ikke muslimske feminister som oss?

Når selv frie muslimsk kvinner ikke blir hørt eller sett - hvordan kan vi fortsette å håpe på at den undertrykte kvinnen får deres støtte?

Hvorfor ber dere oss ta av oss hijaben før vi kan ytre oss, og hvorfor kan ikke vi anerkjennes som frie individer?

Jeg vil ikke måtte ta av meg hijab min og forlate min tro, kun for å bli akseptert og trodd. Jeg krever å bli anerkjent som et fritt individ på lik linje som alle andre. 

Noen vil rive av oss hijaben, andre mener vi ikke er nok tildekket. Denne mentaliteten er det som undertrykker oss, og det er det vi kjemper imot.

Jeg vet at folk er lei av "hijabmaset". Tro meg, det er jeg også!

Jeg lever ikke i "glasshus", jeg har knust et par glassvegger, men det nytter ikke når jeg lever i et samfunn hvor jeg føler at uansett hvor mye jeg skriker frihet så vil jeg alltid være utlendingen med tørkle rundt hodet som egentlig ikke har noe å si.

Jeg er virkelig sliten. Vi muslimske feminister er slitne.

Vi trenger desperat at dere inkluderer oss og vår ærlige kvinnekamp også.

Religiøse har også rett til å ytre seg og rett til respekt for sin sak. I et fritt Norge med religionsfrihet og ytringsfrihet bør ikke en hijab-bærende kvinne som kjemper mot hijabtvang, bli ledd av.

Jeg er muslim og feminist. Jeg bærer hijab. Jeg er for progressive verdier, jeg er for frihet og mot all tvang. Jeg hater hijabtvang og hijab på små jentebarn - jeg er DRITTLEI ukulturen.

Derfor har jeg nå prøvd igjen.

Jeg har sendt inn et innlegg til Aftenposten om "glasshus", et lite svar av støtte til Nancy Herz og i forlenge av mitt blogginnlegg "Til kvinner som lever i glasshus".

Kommer jeg til å bli hørt denne gangen? Eller er hijaben min så synlig at stemmen min blir helt ubetydelig?

 


kommentarer: 8




Ulf

29.04.2016 kl.15:02

Hei Sofia!

Jeg skal innrømme at jeg tenker kvinneundertrykking og hjernevasking når jeg ser en hijab.

På den annen side, du er en modig og reflektert ung kvinne som fortjener støtte blant både muslimer og ikke-muslimer.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du velger å bruke hijab, men jeg støtter deg og heier på deg uansett.

Stå på!

Ulf

Inger

29.04.2016 kl.15:19

Jeg vet ikke jeg men det finnes vel mange muslimske kvinner som ikke bruker hijab? For meg er tro et privat anliggende og bør ikke fremmes ved ytre symboler som hijab, kors eller annet. Din tro er din egen og den kan bare du ivareta. Nå mange her i Norge ser religiøse plagg som hijab tenker vi først og fremst på de som MÅ bruke det, vi tenker kanskje på islam som politisk ideologi og hvem vet hva som er hva?

Beklager men jeg kan ikke se verdien i å beholde slike plagg i vårt norske (vestlige) samfunn, du sier selv ingen ser deg forbi hijaben og det stemmer nok. Jeg ville aldri diskriminere eller hetse noen direkte med religiøse plagg, men ja, jeg er redd jeg ville holde avstand på en måte, kanskje ha problemer med å lytte fordi du for meg først ville være muslim og muligens om vi bli kjent en kvinne.

Jeg ser ikke sammenhengen i å ta av seg hijaben og forlate din tro? Hva mener du da med muslimske kvinner som går uten? Som sagt dine tanker og din tro eier du og det kan ingen ta fra deg. Ytre synlige symboler derimot involverer også dine omgivelser, kjente og ukjente.

Du sier at din hijab har ikke makt over deg men at du har makt over hijaben. OK det må jeg godta men jeg vet ikke om jeg helt tror på det.

Ja, jeg er også lei av hijabmaset, mest av alt det jeg synes er "bortforklaringer" på forsvar av bruken. Det gjør meg faktisk trist etter å ha følt at kristendommens klamme hånd endelig har sluppet det meste av taket må vi innfinne oss med en ny religions klamme tak.

Frihet vil alltid innebære ansvar, ansvar for egne handlinger, du velger å bruke hijab og må vel egentlig selv ta ansvar for hvordan samfunnet du lever i oppfatter dette?

Z

29.04.2016 kl.22:24

Hei Inger. Jeg kan ikke snakke på vegne av Sofia, kun for meg selv.

For meg som også bærer sjal frivillig er det vanskelig å forstå hvorfor mange nordmenn har problemer med dette når man leser at Sofia sier hun bruker det av sin egen frie vilje.

Jeg skjønner godt at mange har et negativt inntrykk av hijab og ser på det som undertrykkende, da det er det meste som leses og høres om i media dessverre. Det er vår egen feil fordi mange muslimer er fraværende i å oppklare misoppfatninger om Islam. Jeg er enig i at sjalet er undertrykkende når kvinnen tvinges til å bruke det. Men som oftest har muslimske kvinner valgt sjalet selv.

Jeg har valgt å bære sjal fordi jeg aksepterer hijab som et religiøst påbud nevnt i Koranen på lik linje med bønn, faste, almisse osv; det er en måte å tilbe Gud på. Hijab er altså nødvendig for å praktisere Islam fullt ut og det er en viktig del av religionen. Derfor betyr det (naturligvis) veldig mye for meg og andre som bruker det.

Man er fortsatt muslim selv om man ikke bruker sjal, da definisjonen på en muslim er en som tror på Gud/Allah og hans siste sendebud, Profeten Mohammed. Men man praktiserer ikke Islam fullt ut dersom man ikke bærer sjal.

Det at hijab er politisk vet jeg ikke hvor du har fått fra. Religion, som mange andre ting, kan misbrukes. I de tilfellene der hijab har blitt brukt/brukes som politisk virkemiddel av stater/politiske organisasjoner er det misbruk av religionen. Hijab er opprinnelig religiøst. Man skal ha forstått hensikten med å bruke sjalet og ha riktig intensjon; bruke det for Guds skyld ene og alene. I Islam gir det ingen mening å gjøre noe man ikke har forstått.

Mange av oss som har valgt sjalet selv, bruker det fordi vi tror på Guds ord og har forstått at Hans lover er det beste for oss. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere dette? Har dere glemt at Maria, moren til Jesus, brukte sjal? Muslimske kvinner bruker sjal for å følge hennes fotspor, da vi ser på Islam som en forlengelse av Kristendommen, vi tror på samme Gud og har mange av de samme reglene.

Dessuten er det religionsfrihet i Norge og en menneskerett å bestemme selv hvordan man vil kle seg, selv om det avviker fra normen.

Inger

30.04.2016 kl.00:22

Til deg som har gitt meg et svar. Jeg liker og respekterer Sofia i mye av det hun står for og skriver bare så det er nevnt. Jeg prøver bare å formidle mitt og mange andres syn på å offentliggjøre sin religion på denne måten. Andre muslimer påstår at koranen ikke pålegger kvinner å bruke hijab, men den diskusjonen skal ikke jeg begi meg inn på, det har jeg ikke forutsetning for og er vel neppe noe interessert i å lære noe mer om det heller.

Men jeg reagerer sterkt når du sier at muslimske kvinner som ikke bruker sjal eller hijab ikke praktiserer islam fullt ut. Hvem er du til å dømme det?

Hva Maria brukte en gang i tiden finner jeg ganske uaktuelt, vi er nå i 2016 og det meste av verden er endret i pakt med tiden. Det er mange dypt kristne her i Norge men de kler seg da ikke som Maria gjorde av den grunn.

Ja, vi har religionsfrihet i Norge, det håper jeg vi kan fortsette å ha, sammen med frihet til ikke å tro. Men jeg er av den oppfatningen at tro er privat og ikke en del av det offentlige rom.

Hva angår misoppfattelse av islam er den vel aller størst muslimer i mellom slik jeg ser verden i dag. Du definerer hva du synes er riktig, andre sier noe annet.

Det er mange flotte muslimske kvinner der ute, ingen tvil om det, både med og uten hodeplagg. Mitt hovedpoeng er at religion er privat på lik linje med andre trosretninger og da synes ikke offentlig markering av tro hører hjemme i et sekulært, vestlig, demokratisk land. Kan du se på oss etnisk norske hvem som er kristne eller ei ute i bybildet?

Om det finnes en Gud tror jeg neppe han bryr seg om hvordan du er kledd her på jorden, det betyr nok mere hvem du er og hvordan du er mot andre og hva du gjør ut av livet ditt.

Eva

01.05.2016 kl.22:54

Enig med deg Inger, tro er privat sak, og muslimer får på lik linje med kristne tåle at noen pirker i tron deres. Sånn er det bare i et sekulært demokratiskt samfunn!

Z

02.05.2016 kl.02:33

Hei igjen. Det er godt å høre, jeg er også enig i veldig mye av det Sofia skriver og hennes syn på mange områder. Igjen, jeg kan forstå kritikken veldig godt, og tar det ikke personlig for jeg vet at veldig mange er misinformert og jeg ønsker å rette opp dette.

Jeg har skrevet kort om grunnleggende prinsipper i Islam, men når det kommer til filosofien og selve hensikten bak hijab er det et svært omfattende tema, samt hvorvidt det er påbudt eller ikke. Du sier du ikke ønsker å gå inn i den diskusjonen, men dette er nødvendig for å forstå hvorfor jeg sier at dersom man ikke bruker sjalet så praktiserer man ikke religionen fullstendig. Nettopp fordi hijab er påbudt i Koranen. I tillegg til troen på Gud og Hans siste Sendebud, tror alle muslimer på Koranen som vi anser som Guds ord, som forklart tidligere. Dersom man ønsker å være en troende og praktiserende muslim så streber man etter å følge alt som står i Koranen.

Du har rett i at det er uenigheter blant muslimer angående hijab-påbud i Koranen, og at slike uenigheter kan gi grobunn til misforståelser innad blant muslimer og mellom muslimer og andre, dessverre. Mange muslimer og ikke-muslimer tror at konseptet Hijab ikke eksisterer i Koranen. Mange ser ordet hijab i Koranen og sier at det er hodeplagget som menes. Men alt dette er feil. Hijab er et konsept som består av to deler, den indre (spirituelle) og den ytre (fysiske). Derfor har jeg brukt ordet 'sjal' for den fysiske delen da det er misvisende å kalle kun den ytre delen for hijab. Den ytre delen består som kjent av restriksjon i klesdrakt.

Når ordet hijab kommer i Koranen, er det ment som separasjon eller et forheng som separerer en ting fra en annen, enten det er materielt eller ikke-materielt. Eksempler finner man i Koranen i versene: 7:46, 17:45, 19:17, 33:53, 42:51 og flere andre vers. Og da snakker Koranen ikke om et klesplagg kvinner har over hodet. Et vers som derimot beviser det fysiske plagget over hodet er 24:31: ''Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Gud, dere troende, så det må gå dere godt!''

Hvis vi skal oversette ordet ''sløret'' til det som står i den arabiske versjonen vil det bli oversatt til ''khumur'' (flertall) ''khimar'' (entall). Så kommer spørsmålet; hva er khimar?! For å forstå Koranen, så må man forstå arabisk og kulturen som var på den tiden Koranen ble nedsendt, man må da tilbake til tolkningen. Hva gikk folk med, hva gikk kvinner med? Hvis man ser på alle nøytrale arabisk-arabisk ordbøker så forstår man at ''khimar'' var et slags hodeplagg som kvinner hadde dekket kun håret med, men ikke nakken eller brystområdet - dette var før islam kom. Hvis man vil se hvordan khimar ser ut, kan man se på hva jomfru Maria er avbildet med. Hun har hodet/håret dekket men nakkeområdet er åpent. Det ville være unødvendig av Allah å si: ?dekk til håret? når alle kvinnene allerede gjorde det på den tiden. Derfor ble dette verset åpenbart, der Allah sier at kvinner skal trekke sitt hodeplagg over sine bryst, men det betyr slettes ikke at den IKKE skal dekkes over hodet, det betyr kun at den skal dekke brystet i tillegg til hodet. Så Han sa ta deres khimar og legg det over deres nakke (der kragen skal være). Det er her mange kritikere av Koranen feiler, når hijab-emnet blir tatt opp, og de sier at menn har påtvunget kvinner dette, når dette ikke er tilfellet. Senere kom den hellige sunnah (profetens beretninger) og definerte hva som mentes med nakke, skal da ørene vises eller ikke, skal føttene vises eller ikke, osv.

Ordet hijab blir brukt fordi det skal være en separasjon mellom kvinner og menn. Ikke bare på det fysiske nivå, men også i et sosialt perspektiv. Den indre, spirituelle delen skal bidra til selvrealisering, ved at man fjerner fokus fra utseendet og over på våre egenskaper og vår intelligens. På denne måten hindrer det objektivisering, dvs. at min verdi som menneske ikke reduseres til mitt ytre - mennesket blir ikke til et objekt. Dersom hijab brukes for de riktige grunnene og med riktig intensjon kan den faktisk symbolisere styrke og selvtillit, ved å stå imot objektivisering som også er en form for undertrykkelse. Spesielt i dag, særlig i den vestlige verden med stort fokus på kroppen og kroppspress via media, reklame, magasiner etc. Jeg anbefaler denne korte videoen om filosofien bak hijab, på norsk: https://www.youtube.com/watch?v=rV2q7KO1wd4&list=PLAuke9d_uj57azzEZtyuT2od0LBFzl9U4&index=1

Z

02.05.2016 kl.02:40

Så sier du at offentlig markering av tro hører hjemme i et sekulært, vestlig, demokratisk land. Men innser du ikke at demokratiske prinsipper innebærer religionsfrihet og friheten til å gå med det man vil? Om man skal forby voksne mennesker dette, så bryter man grovt inn i privatsfæren på en måte om ikke er et moderne demokratisk land verdig. I Norge har man på seg hva man vil, man skal verken tvinges til å bruke noe eller ta av noe som helst. Alt annet er udemokratisk.

Infidel

03.07.2016 kl.15:41

Hvorfor ikke Hijab?

De siste årene har vi sett en økende bruk av Hijab i Norge og Europa. Selvsagt har dette sammenheng med en økende minoritetsbefolkning, bestående i stor grad av muslimer, men det virker også som om norskfødte jenter, av andre- og tredjegenerasjons muslimer, i større grad forsøker å signalisere sin identitet, og da fortrinnsvis gjennom bruk av dette religiøse hodeplagget. Uttalelsene fra de jentene som føler et behov for å forsvare sitt valg, er ofte fokusert på at de har et fritt valg til å kle seg som de vil, og at det ikke finnes noen menn i deres omgangskrets, eller nære familie, som krever at de ikler seg dette religiøse hodeplagget.

Hvis disse jentene bærer Hijab av fritt valg, og det er ingen som utøver noe tvang, hvorfor skal vi da bry oss om dette fenomenet i det hele tatt? Vel, la meg forsøke en forklaring på hvorfor jeg ikke klarer å beholde min indre ro i møte med dette.

Selv om det er fort gjort for de fleste uten noe særlig innsikt i religionshistorie, eller innsikt i politiske forhold i Midtøsten, Persia eller Nord Afrika, å ikke lese noe farlig ut av denne praksisen eller i det hele tatt reagere, så er Hijab et sterkt politisk signal for meg, og sikkert også for andre som har orket å tilegne seg et minimum av kunnskap om emnet. Det er etter mitt syn INGEN UNNSKYLDNING at vedkommende jente med Hijab, hverken tenker over signalene dette plagget sender, eller i det hele tatt er klar over plaggets sterke symbolikk. Dette er et plagg som har oppstått i kjølvannet av ISLAMISTISKE strømninger innen Islam, som er en ideologi som fortrinnsvis søker å endre politisk de samfunn som religionen og ideologien Islam kommer i kontakt med, og hvor Islam oppnår et fotfeste. Jentene med Hijab har absolutt friheten i vårt samfunn til å bære dette plagget, men HVOR ER SOLIDARITETEN med de kvinner og jenter i andre samfunn, hvor manglende bruk av Hijab kan resultere i alvorlige straffer? Ser de virkelig ikke at deres bruk av Hijab i et fritt samfunn er en støtteerklæring til patriarkalske og teokratiske diktaturer i andre deler av Verden?

Hijab kommuniserer at bæreren er noe annet enn de fleste kvinner og jenter i samfunnet. Hijaben kommuniserer ærbarhet, kyskhet, utilgjengelighet. Hun med hijaben er bærer av høyt respekterte verdier, i motsetning til de som ikke bærer plagget. Samtidig er Hijaben en beskyttelse mot menn, som etter bærerens overbevisning, hverken har selvkontroll eller oppdragelse nok til å unngå direkte antastelse av kvinner og jenter uten tildekking. Er disse holdningene noe man i et sivilisert samfunn må respektere i religionsfrihetens ånd?

Hvis vi ikke skal vurdere symbolikk i noen ideologisk inspirerte klesplagg, såfremt bæreren «ikke mener noe med det» og har valgt å ikle seg disse av fritt valg, er da diverse flotte og formsydde gestapouniformer «kosher» i vårt samfunn? Dette er tross alt klesplagg som ble designet av Hugo Boss, som var en medlem av partiet fra 1931, og som uten tvil er ansvarlig for en rekke flotte kreasjoner? Hvis man kun bærer en slik uniform av estetiske årsaker, burde man da ha rett til å føle seg krenket av skråblikk fra andre i samfunnet, som kanskje legger noe mer i symbolikken bak dette plagget?

Legg igjen en kommentar

Sofia Nesrine Srour

21 år gammel norsk-libaneser. Muslim og feminist. Studerer rettsvitenskap ved UiO. Debatterer en del, og tenker (altfor) mye.
hits