"HIJABDAG"?

  • Skrevet 25.04.2016
  • Klokken 10:50

Fr vi snakker om en "hijabdag" (jeg ser det er blitt foresltt av noen muslimer flere ganger, for eksempel her), kan vi vr s snill frst snakke om hva en hijab faktisk er? For det er nemlig p tide med en redefinisjon!

Jeg vil frst og fremst understreket at jeg er sykt lei hvordan noen jenter i muslimske miljer defineres ut fra kroppen sin, ut fra hvor mye de dekker eller ikke dekker av den. 

Det er mye seksualisering av jenter og kvinner i samfunnet generelt, og det muslimske samfunnet er ikke et unntak.

I noen miljer blir hijaben gjort om til et skjold mot seksualisering av kvinnen, nettopp ved seksualisere henne. Hijaben blir forbundet med smmelighet og anstendighet. Ofte blir de som velger ikke dekke seg til, eller ta av seg hijaben etter noen r, mindre respektert.

Dehumaniseringen av den muslimske kvinnen er uutholdelig.

Jeg er selv hijab-brende kvinne, og jeg er sykt lei av hre om "haya" og "awrah" om kvinnekroppen.

S vr s snill, fr vi snakker om en "hijabdag", la oss snakke om hijabtvang og barnehijab! 

Hovedrsaken til at s mange enten presser hijaben p et barn eller forholder seg passive nr deres barn tar hijaben p, er at de ser det som noe positivt; nettopp fordi det er en mte forsikre seg om at hijaben sitter godt ogs nr de er eldre. Etter Tajiks utspill om forbud mot barnehijab i desember i fjor, og noen muslimers motsvar var til sttte for barnehijab, gikk det opp for meg hvor f problemer noen muslimske miljer faktisk tar p alvor.

Jeg har ingen forstelse for og kan aldri akseptere hijab p barn.

La oss snakke om dobbeltmoral, og dette dehumaniserende kvinnesynet:

Hijabi? Mashallah.

Non-hijabi? Astaghfirullah.

Ex-hjibabi? Kafirah!

Jeg er s sykt lei hykleriet. Kvinner som forteller andre kvinner at "en kvinne som dekker til kroppen sin respekterer den mer enn en kvinne som ikke gjr det", gjr meg forbanna. Jeg har selv mtt kvinner i hijab som degraderer kvinner uten. Hvorfor er det s store kontraster mellom hijabis og ikke-hijabis?

Det at noen kvinner selv faktisk tror p dette og bruker det som en forklaring p hvorfor man bruker hijab, at de selv gr rundt og sier at hijaben skal skjule deres skjnnhet og vente til den rette mannen fr de viser den til kun han - det er en grov misforstelse av hijab og det er ingen andres feil enn de som har bidratt til denne inngrodde oppfatningen gjennom sykt misvisende opplring om islam og hijab.

Det er si at vi kvinner bruker hijab for menn, for mennesker - nr hijaben skal vre et fritt valg, et religist symbol og virker som en spirituell praktisering av islam.

Hvorfor snakker man ikke om det spirituelle ved hijaben? Hvorfor har man gjort det til noe mer fysisk enn spirituelt?

definere hijaben som for anstendighets skyld, som et middel for dekke til en skjnnhet, si at kvinnen er s vakker at hun m dekkes til, er seksualiserende. Ja, det er seksualiserende si at hijaben skal "gjre kvinnens seksualitet privat". 

Kvinnen er ikke et vandrende seksuelt vesen som m dekkes til, hvis ikke kan hun friste og bli frista.

Hennes kropp skader ikke deg. Din mentalitet skader henne!

Jeg er klar over at det ikke gjelder alle muslimer... men hykleriet er reelt i noen miljer, og det er grusomt kvalmende!

*

Jeg nekter la andre definere hijaben min for meg, og har fr skrevet dette p min Facebook:

"I wear my hijab for myself, and if I ever decide to take it off - that too, will be for myself. I do not wear it to satisfy people. I do not wear it for you, or anyone - I do not wear it for men. I wear it for myself. With that said - I will also never take off my hijab for anyone. If I ever decide to take it off - it will be nobody's business but mine."

Dette frivillige valget betyr alt for meg som hijb-brende kvinne. Den gir meg definisjonsmakten.

Ingen definerer den for meg. Jeg definerer den. Den skal ikke tvinges hverken p eller av meg. 

Jeg fler hijaben er blitt misbrukt av mange, og vil s gjerne se et slags internt oppgjr av hijabis som kan bryte med disse stereotypene av hva hijab er. Det hadde ogs vrt kult om flere snakket ut mot dobbeltmoralen der hijabis er engler kontra ikke-hijabis som da er mer "djevelske" og "umoralske". Og viktigst av alt dette: la oss ta hijabtvang og hijab p sm jentebarn p alvor, la oss behandle disse som de problemene de er!

Denne teksten, skrevet av Safiya Alfaris, har ogs en interessant innfallsvinkel. Forfatter av teksten har en ganske grei mte forklare sin egen forstelse av hijab p.

For sitere Alfaris:

"I wear hijab because I like the label, which says: "I'm Muslim." But it does not define me, and it doesn't own me. I own it."

 


Shirin Neshat, Rebellious Silence, Women of Allah series, 1994. 


kommentarer: 5




Mann 45

01.05.2016 kl.17:11

Har stor respekt for det du gjr, men som du har hrt mange ganger : det snakke om feminisme samtidig som man gr med hijab ser ikke helt troverdig ut. Jeg synes det er rart at du ikke ser paradokset her ? Selve symbolet p undertrykkelse, liksom. Du m huske at du bor i Norge og etniske nordmenn har konnotasjoner som er negative om hijab. Nr vi ser jenter p 6 r med hijab ser det bare sykt og trist ut. Et barn kan ikke ta stilling til religise sprsml. DU kan ikke bestemme hva andre skal tolke.....vi mennesker kommuniserer i sterke ordelag med hvordan vi kler og pynter oss - hvordan andre tolker det kan vi ikke velge. Jeg kan synes det er urettferdig hvis jeg ikke kommer til 2gangs-intervju p en jobb jeg har skt p grunn av piercinger i ansiktet, men jeg kan ikke forlange at andre skal tolke det positivt og se forbi det. En del av det ha sosial kompetanse er skjnne nr man har blitt manipulert. Det at du ser p hijaben som noe spirituelt viser at du er indoktrinert - du er blitt pvirket til tro at rsaken til at du gr med hijab er fordi det er til guds re. Den mest effektive mten er kneble noen p er jo innbille dem at det er riktig/refullt og naturlig.....rett og slett f dem til like det slik at de ikke opponerer. Skaperen, hvis han finnes (det er stort HVIS her alts....mye tyder p at det ikke finnes en gud for si det snn) er helt sikkert ikke opptatt av om kvinner gr med hijab eller ikke. Hvis han finnes ville han mest sannsynlig mene at kvinner IKKE skal g med det. Jeg vil tro at en velmenende gud unner alle ta et deilig bad i sjen p en varm sommerdag.

Jessica

01.05.2016 kl.23:07

Mann 45 = mansplaining!

Hrer p deg, Sofia!

Mann 45

02.05.2016 kl.16:48

Cluet her er at det er trist at s mange kvinner er hjernevasket til tro at det er naturlig/riktig/refullt g med hijab. Vi snakker om en svrt vellykket indoktrinering. Synd dere ikke ser det selv

Mariana

28.06.2016 kl.21:54

Feminisme gr ut p at kvinnen politisk, konomisk og sosialt skal vre like fri og akseptert som mannen. En stor del av dette handler om retten til eie sine drmmer, nsker, tanker - og kropp. Sofia er den eneste som har rett til bestemme hva hun nsker gjre med seg og sin kropp. Klarer du ikke ta henne serist fordi hun bruker denne retten slik hun vil, er det du som har problemer, ikke henne. Hun gr ut i media med sitt eget navn og viser seg selv frem, og str for det hun tror p, det er baller - ikke nedverdige noen anonymt p en PC. Innlegget ditt er sjvinistisk eller etnosentrisk, ingen av delene bra. Ikke alle kvinner nsker bruke sin frihet p bikini - men Sofia dmmer ikke de som gjr det. Hvorfor skal noen dmme henne?

Inger

01.02.2017 kl.12:25

Du er flott Sofia, du tar dine egne valg og str for det du tror p.

Men, n har vel mange ulike syn p hva denne hijaben str for, bde muslimer og ikke-muslimer.

S om du mener det er et personlig valg som ingen andre skal bry seg med mener andre det er et must om du er muslim. Nr noen sier det er et religist plagg sier andre at nei det er det ikke. Slik kan jeg fortsette i det uendelige...

S diskusjonen om dette vil nok fortsette i det uendelige, bde muslimer imellom og mellom muslimer/ikke-muslimer.

Fra mitt ststed synes jeg ikke det hrer hjemme i arbeidslivet eller offentlige situasjone her i Norge/Vesten, men om noen fler det hrer hjemme i moskeer, hjemme el. er det jo kun et personlig valg.

Jeg fler vel det er blitt en slags protestmote for mange unge i vestlige land og hper det er noe som gr over slik som motetrender alltid gjr.

Legg igjen en kommentar

Sofia Nesrine Srour

21 r gammel norsk-libaneser. Muslim og feminist. Studerer rettsvitenskap ved UiO. Debatterer en del, og tenker (altfor) mye.
hits