"HIJABDAG"?

  • Skrevet 25.04.2016
  • Klokken 10:50

Før vi snakker om en "hijabdag" (jeg ser det er blitt foreslått av noen muslimer flere ganger, for eksempel her), kan vi vær så snill først snakke om hva en hijab faktisk er? For det er nemlig på tide med en redefinisjon!

Jeg vil først og fremst understreket at jeg er sykt lei hvordan noen jenter i muslimske miljøer defineres ut fra kroppen sin, ut fra hvor mye de dekker eller ikke dekker av den. 

Det er mye seksualisering av jenter og kvinner i samfunnet generelt, og det muslimske samfunnet er ikke et unntak.

I noen miljøer blir hijaben gjort om til et skjold mot seksualisering av kvinnen, nettopp ved å seksualisere henne. Hijaben blir forbundet med sømmelighet og anstendighet. Ofte blir de som velger å ikke dekke seg til, eller ta av seg hijaben etter noen år, mindre respektert.

Dehumaniseringen av den muslimske kvinnen er uutholdelig.

Jeg er selv hijab-bærende kvinne, og jeg er sykt lei av å høre om "haya" og "awrah" om kvinnekroppen.

Så vær så snill, før vi snakker om en "hijabdag", la oss snakke om hijabtvang og barnehijab! 

Hovedårsaken til at så mange enten presser hijaben på et barn eller forholder seg passive når deres barn tar hijaben på, er at de ser det som noe positivt; nettopp fordi det er en måte å forsikre seg om at hijaben sitter godt også når de er eldre. Etter Tajiks utspill om forbud mot barnehijab i desember i fjor, og noen muslimers motsvar var til støtte for barnehijab, gikk det opp for meg hvor få problemer noen muslimske miljøer faktisk tar på alvor.

Jeg har ingen forståelse for og kan aldri akseptere hijab på barn.

La oss snakke om dobbeltmoral, og dette dehumaniserende kvinnesynet:

Hijabi? Mashallah.

Non-hijabi? Astaghfirullah.

Ex-hjibabi? Kafirah!

Jeg er så sykt lei hykleriet. Kvinner som forteller andre kvinner at "en kvinne som dekker til kroppen sin respekterer den mer enn en kvinne som ikke gjør det", gjør meg forbanna. Jeg har selv møtt kvinner i hijab som degraderer kvinner uten. Hvorfor er det så store kontraster mellom hijabis og ikke-hijabis?

Det at noen kvinner selv faktisk tror på dette og bruker det som en forklaring på hvorfor man bruker hijab, at de selv går rundt og sier at hijaben skal skjule deres skjønnhet og vente til den rette mannen før de viser den til kun han - det er en grov misforståelse av hijab og det er ingen andres feil enn de som har bidratt til denne inngrodde oppfatningen gjennom sykt misvisende opplæring om islam og hijab.

Det er å si at vi kvinner bruker hijab for menn, for mennesker - når hijaben skal være et fritt valg, et religiøst symbol og virker som en spirituell praktisering av islam.

Hvorfor snakker man ikke om det spirituelle ved hijaben? Hvorfor har man gjort det til noe mer fysisk enn spirituelt?

Å definere hijaben som for anstendighets skyld, som et middel for å dekke til en skjønnhet, å si at kvinnen er så vakker at hun må dekkes til, er seksualiserende. Ja, det er seksualiserende å si at hijaben skal "gjøre kvinnens seksualitet privat". 

Kvinnen er ikke et vandrende seksuelt vesen som må dekkes til, hvis ikke kan hun friste og bli frista.

Hennes kropp skader ikke deg. Din mentalitet skader henne!

Jeg er klar over at det ikke gjelder alle muslimer... men hykleriet er reelt i noen miljøer, og det er grusomt kvalmende!

*

Jeg nekter å la andre definere hijaben min for meg, og har før skrevet dette på min Facebook:

"I wear my hijab for myself, and if I ever decide to take it off - that too, will be for myself. I do not wear it to satisfy people. I do not wear it for you, or anyone - I do not wear it for men. I wear it for myself. With that said - I will also never take off my hijab for anyone. If I ever decide to take it off - it will be nobody's business but mine."

Dette frivillige valget betyr alt for meg som hijb-bærende kvinne. Den gir meg definisjonsmakten.

Ingen definerer den for meg. Jeg definerer den. Den skal ikke tvinges hverken på eller av meg. 

Jeg føler hijaben er blitt misbrukt av mange, og vil så gjerne se et slags internt oppgjør av hijabis som kan bryte med disse stereotypene av hva hijab er. Det hadde også vært kult om flere snakket ut mot dobbeltmoralen der hijabis er engler kontra ikke-hijabis som da er mer "djevelske" og "umoralske". Og viktigst av alt dette: la oss ta hijabtvang og hijab på små jentebarn på alvor, la oss behandle disse som de problemene de er!

Denne teksten, skrevet av Safiya Alfaris, har også en interessant innfallsvinkel. Forfatter av teksten har en ganske grei måte å forklare sin egen forståelse av hijab på.

For å sitere Alfaris:

"I wear hijab because I like the label, which says: "I'm Muslim." But it does not define me, and it doesn't own me. I own it."

 


©Shirin Neshat, Rebellious Silence, Women of Allah series, 1994. 


kommentarer: 5




Mann 45

01.05.2016 kl.17:11

Har stor respekt for det du gjør, men som du har hørt mange ganger : det å snakke om feminisme samtidig som man går med hijab ser ikke helt troverdig ut. Jeg synes det er rart at du ikke ser paradokset her ? Selve symbolet på undertrykkelse, liksom. Du må huske at du bor i Norge og etniske nordmenn har konnotasjoner som er negative om hijab. Når vi ser jenter på 6 år med hijab ser det bare sykt og trist ut. Et barn kan ikke ta stilling til religiøse spørsmål. DU kan ikke bestemme hva andre skal tolke.....vi mennesker kommuniserer i sterke ordelag med hvordan vi kler og pynter oss - hvordan andre tolker det kan vi ikke velge. Jeg kan synes det er urettferdig hvis jeg ikke kommer til 2gangs-intervju på en jobb jeg har søkt på grunn av piercinger i ansiktet, men jeg kan ikke forlange at andre skal tolke det positivt og se forbi det. En del av det å ha sosial kompetanse er å skjønne når man har blitt manipulert. Det at du ser på hijaben som noe spirituelt viser at du er indoktrinert - du er blitt påvirket til å tro at årsaken til at du går med hijab er fordi det er til guds ære. Den mest effektive måten er å kneble noen på er jo å innbille dem at det er riktig/ærefullt og naturlig.....rett og slett få dem til å like det slik at de ikke opponerer. Skaperen, hvis han finnes (det er stort HVIS her altså....mye tyder på at det ikke finnes en gud for å si det sånn) er helt sikkert ikke opptatt av om kvinner går med hijab eller ikke. Hvis han finnes ville han mest sannsynlig mene at kvinner IKKE skal gå med det. Jeg vil tro at en velmenende gud unner alle å ta et deilig bad i sjøen på en varm sommerdag.

Jessica

01.05.2016 kl.23:07

Mann 45 = mansplaining!

Hører på deg, Sofia!

Mann 45

02.05.2016 kl.16:48

Cluet her er at det er trist at så mange kvinner er hjernevasket til å tro at det er naturlig/riktig/ærefullt å gå med hijab. Vi snakker om en svært vellykket indoktrinering. Synd dere ikke ser det selv

Mariana

28.06.2016 kl.21:54

Feminisme går ut på at kvinnen politisk, økonomisk og sosialt skal være like fri og akseptert som mannen. En stor del av dette handler om retten til å eie sine drømmer, ønsker, tanker - og kropp. Sofia er den eneste som har rett til å bestemme hva hun ønsker å gjøre med seg og sin kropp. Klarer du ikke ta henne seriøst fordi hun bruker denne retten slik hun vil, er det du som har problemer, ikke henne. Hun går ut i media med sitt eget navn og viser seg selv frem, og står for det hun tror på, det er baller - ikke å nedverdige noen anonymt på en PC. Innlegget ditt er sjåvinistisk eller etnosentrisk, ingen av delene bra. Ikke alle kvinner ønsker å bruke sin frihet på bikini - men Sofia dømmer ikke de som gjør det. Hvorfor skal noen dømme henne?

Inger

01.02.2017 kl.12:25

Du er flott Sofia, du tar dine egne valg og står for det du tror på.

Men, nå har vel mange ulike syn på hva denne hijaben står for, både muslimer og ikke-muslimer.

Så om du mener det er et personlig valg som ingen andre skal bry seg med mener andre det er et must om du er muslim. Når noen sier det er et religiøst plagg sier andre at nei det er det ikke. Slik kan jeg fortsette i det uendelige...

Så diskusjonen om dette vil nok fortsette i det uendelige, både muslimer imellom og mellom muslimer/ikke-muslimer.

Fra mitt ståsted synes jeg ikke det hører hjemme i arbeidslivet eller offentlige situasjone her i Norge/Vesten, men om noen føler det hører hjemme i moskeer, hjemme el. er det jo kun et personlig valg.

Jeg føler vel det er blitt en slags protestmote for mange unge i vestlige land og håper det er noe som går over slik som motetrender alltid gjør.

Legg igjen en kommentar

Sofia Nesrine Srour

21 år gammel norsk-libaneser. Muslim og feminist. Studerer rettsvitenskap ved UiO. Debatterer en del, og tenker (altfor) mye.
hits