NRK Debatten

  • Skrevet 01.04.2016
  • Klokken 17:20


(Dette innlegget har jeg valgt å dele opp i to deler: før og detter Debatten hos NRK).

*

Onsdag, før Debatten:

Dette skriver jeg med skjelvende hender, for jeg har akkurat takket ja til å stille opp i Debatten hos NRK. 

Jeg ble invitert i forbindelse med en kronikk jeg skrev til Aftenposten, der jeg etterlyser mer handlekraft fra muslimer mot ekstremisme. Jeg som har angst, synes at det var spesielt vanskelig å ta stilling til tilbudet. Jeg vet hvor stresset jeg blir og hvor viktig det er for meg at når jeg først er med på noe så offentlig, at jeg først og fremst fremmer mitt budskap og ikke meg selv. Jeg takket likevel ja etter mye støtte og oppmuntrende ord fra familie, og ikke minst en kontaktperson fra NRK som overbeviste meg om at det kom til å gå bra.
 

(Bildene ovenfor er screenshots hentet fra et dokumentarprosjekt av Per Søreide Senstad og Anders Stai Fougner).


Torsdag, etter Debatten:

Jeg har akkurat vært på TV. Min første gang på TV noensinne. Jeg stod der, engstelig, nervøs og stresset. Man kunne se det på hele meg, men jeg var fast bestemt på å fremme budskapet mitt og jeg vet at jeg gjorde så godt jeg kunne da jeg stod der med angsten min. Det var skummelt å stå  i panelet med alle kameraene og menneskene rundt meg. Jeg ikke tenke på annet enn at dette blir direktesendt og dette blir enten sosialt selvmord eller sosial anerkjennelse for mitt budskap.  Jeg tenkte mest på hva slags reaksjoner jeg skulle komme til å få i ettertid. Jeg er ingen politiker, forsker eller har en phD i noe som helst. Jeg er en vanlig, alminnelig muslim med meninger, som skrev en kronikk hun aldri trodde skulle få så stor oppmerksomhet, og som takket ja til en debatt hun brenner for. Jeg klarte, forhåpentligvis, å spre budskapet mitt til flere som meg, og samfunnet som helhet. En definitivt god opplevelse jeg kommer til å ta med meg videre. 

Det var spesielt oppmuntrende med støtten jeg fikk fra omtrent alle paneldeltakerne før det var min tur, og alle sørget for at jeg følte meg vel og satt pris på. Støttemeldinger har strømmet inn på telefonen, Facebook og e-post. Jeg har aldri følt meg så ydmyk for komplimenter. All støtten føles som en slags kompensasjon for hvor engstelig jeg var og hjalp meg å innse at jeg faktisk gjorde det jeg kunne der og da, selv om det ikke var mitt beste. Jeg får ikke takket dere nok, alle som en.

Jeg må også innrømme at det beste med besøket hos NRK var å endelig få hilst på Hadia Tajik. Hun sa at hun hadde lest kronikken min og at hun likte den veldig godt. Jeg var helt målløs. 

 



(Bildet hentet fra NRK TV. Dere kan se hele sendingen HER).


*

Dagen etter Debatten sitter jeg igjen med mange gode følelser. Litt usikker er jeg, men jeg angrer ikke på at jeg stilte opp. Jeg har faktisk fått mer støtte fra muslimer, slik jeg etterlyste på Facebook. Muslimer som også vil ha en endring, og som ikke vil utfryse meg selv om jeg stiller kritisk til noen av våre miljøer. For det er ikke så sjeldent, at man kan bli skamgjort - spesielt som muslimsk kvinne - når man som fritenkende muslim kritiserer sitt eget miljø, selv om kritikken bare er ment godt.Jeg vil så gjerne se et internt oppgjør mot ekstremismen og ekstreme moské-miljøer.

"Så lenge vi har imamer med slike holdninger i våre moskeer [imamer som støtter dødsstraff for f.eks. blasfemi] så har vi et problem", sa jeg i Debatten.

Imamene våre står så representativt for oss muslimer, i moskeene og i de muslimske miljøene. Det er helt forkastelig at vi ikke reagerer med hardere sanksjoner mot slike imamer. Det er grusomt ekkelt at imamen fra CJAS som nylig var i Pakistan på en minnesmarkering for en død drapsmann der han holdt minnestale, nå har kommet tilbake til Norge og våger å si at han representerte alle norske muslimer.

​Det som provoserer meg mest er at det ikke er nytt at Nehmat Ali Shah har problematiske meninger. Han har lenge uttalt seg i strid med de verdiene til vanlige muslimer og det demokratiske samfunnet. Mange muslimer har den siste tiden reagert og tar avstand, men har vi gjort nok? Vi trenger ikke imamer med kvalme holdninger, det er på tide å avsette dem!

Men muslimer som meg kan ikke gjøre dette alene. Vi trenger våre gode imamer, som kan slå hardt ned på sånne som Nehmat Ali Shah; slå hardt ned på forkastelig holdninger og verdier. Ikke bare snakke om at den vanlige muslimen fordømmer ukultur og ekstremisme, men faktisk vise det også. Jeg skulle gjerne likt å se imamer i debatt.

Vi trenger at de som står representativt i våre muslimske miljøer faktisk handler. At staten reagerer om moskeene nekter å avsette imamer med umoralske og hyklerske holdninger. Vi trenger mer åpenhet, og vi trenger at flere fri-tenkende og kritiske muslimer tør å ytre seg.

Samtidig som vi muslimer engasjerer oss, trenger vi at vi blir godt tatt i mot av storsamfunnet. Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke gjør dette til et muslimsk problem, for det er et kollektivt og felles ansvar. Vi som et samfunn skal stå sammen, for slik jeg har skrevet i kronikken min:

"Det er viktig å huske på at åpenhet er en viktig verdi i vårt samfunn. Vi må alle bidra til å holde debatten sunn, det nytter ikke å utfryse hverandre. Vi har levd som «oss» og «de andre»  lenge nok nå. "

 


kommentarer: 41




Zaki Mahmood

04.04.2016 kl.10:23

Jeg er enig i mye av det du sier og synes at du fremmet saken på veldig fin måte, men jeg skulle ha ønsket at du påpekte integrering litt mer. Kjernen i problemet er nettopp at imamen ikke kommer seg ut av moskeen. Greit nok at det er "arbeidsplassen" til vedkommende men etter å ha vært imam i 20-25 år og likevell slite med å ordlegge seg korrekt på norsk er for meg en gåte. Det er andre imamer som har bodd i Norge i 2-3 år og prater relativt bra Norsk. Tar seg utdannelse/studie ved siden av imam jobben noe jeg synes er alfa omega. De er nødt til å komme seg ut i samfunnet.

Når det kommer til denne spesifikke situasjonen med imam Nehmat Ali Shah, så har jeg ingen forhåpninger om noe positivt hverken fra ledelsen i denne moskeen eller deres imam (personlige erfaringer). Det hadde vært fint om staten hadde stilt strengere krav til moskeen når det kommer til imamer og ledelser. De gjør ikke bare samfunnet eller Norge på generell basis en tjeneste men også den yngre muslimske generasjonen som som vokser opp med nær tilhørighet til disse menneskene. Er helt enig med deg.

Veldig godt å se at du tar opp denne problemstillingen mange andre med multikultrurel bakgrunn ikke tar opp. Ønsker deg lykke til vidre.

Mvh

Zaki M.

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:54

Zaki Mahmood:

Hei,

Jeg er enig med deg!

Integrering er selvfølgelig et nøkkelord her, men det var begrenset med tid på Debatten og jeg fikk litt blackout - selv om planen var å snakke litt om integrering, om hvordan dette er et felles ansvar. Vi snakker mye om at storsamfunnet må inkludere oss mer, men vi må også gjøre vår del av arbeidet - ikke motsette oss integreringen og bygge en usynlig mur mellom oss og samfunnet kun fordi vi er redd for påvirkning fra kulturer vi ikke er oppvokst med.

Dette er fremmedgjøring, noe vi har på begge sider, altså fra begge fronter.

Tusen takk for støtten!

- Sofia N.

Lucifer Morningstar

04.04.2016 kl.10:37

Dere velger vel selv om dere vil gå i moskeen å høre på dette oppgulpet?

Siden fyren har jobb der må det bety at mange går dit for å høre på vedkommende. Ingen gidder å møte opp for å høre preik fra folk de ikke er enige med hver jævla fredag?

Denne imamen må ha en haug med fans som ekstremister.

Det er ikke bare imamene som er problemet, men også idiotene som frivillig hører på dem.

John

04.04.2016 kl.10:56

Det viktigste dere kan gjøre er å ta konstante offentlige oppgjør med de som ødelegger for at vanlige innbyggere i Norge vil ha et nøytralt forhold til muslimer. Dere muslimer kan kreve at Nehmat Ali Shah avsettes. Dere kan også i stor grad motarbeide islamister som fahad quereshi, ved å klart protestere mot ethvert medium som ønsker å bruke ham som talsmann for muslimer. Dere kan støtte opp om de som har valgt å leve som sekulære (kun kulturelle) muslimer, om ikke annet i solidaritet med de som lever i patriarkalske samfunn hvor dette ikke er tillatt og medfører alvorlige straffereaksjoner.

Du burde også vurdere å kaste det plagget som representerer noe av det verste innen fundamentalistisk islam, nemlig gjennomgående undertrykking av kvinner. Husk at det er mange kvinner i primitive kulturer i midtøsten, innen sunni- såvel som shiaregimer, som ikke har det frie valget som du har!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:50

John:

Hei John.

Les gjerne mitt svar til Linda i kommentarfeltet, om hijab.

- Sofia N.

rogers

04.04.2016 kl.11:22

Hadde muslimene som går i den moskeen tatt avstand fra den imamen så ville han ha vært avsatt for lenge siden. Dessverre, viser det bare at det dessverre er altfor mange muslimer med bedritne holdninger, som er i ren konflikt med det sekulære Norge.

Demokrat

04.04.2016 kl.11:28

Er det grunner til at Mekka-avsnittet i koranen ikke blir forklart. Når det skjer vil denne debatten dø stille hen, all annen debatt blir da en selvmotsigelse !

Ponty Pandy

04.04.2016 kl.11:30

79% av muslimer i Danmark støtter en bokstavelig tolkning av Koranen. 40% av muslimer i London ønsker å få innført sharia på dagen som skal gjelde for alle. Disse to og rekke andre undersøkelser viser at et stort flertall av muslimer i vesten støtter den forkastelige delen av islam der homofile skal steines og frafall fra troen skal straffes med døden. Det er først når en om støtte til det aller groveste, som terrorisme og sharia for alle, kommer en ned på en 30-40% støtte blant vestlige muslimer. Les flere undersøkelser på http://www.thereligionofpeace.com/pages/articles/opinion-polls.aspx

Beklager blogger, selv blant vestlige muslimer er du i mindretall. De fleste muslimer støtter disse forkastelige imamene og deler deres holdninger. Det er kansje ikke så rart da de ikke gjør annet enn å preke direkte fra koranen og haditene, deres hellige bok og ufeilbarlige profet.

Du vil ikke få se noe internt oppgjør med "ekstremisme" da de faktisk utgjør flertallet. Du har bedre mulighet for å se at de 10-20% av muslimer som er "moderate" bryter ut av mainstream islam, men dette er vel lite sansnynlig?

Lykke til.

Jamal

04.04.2016 kl.11:47

Hvorfor må vi har Pakistansk iman i Oslo, er det fordi er flertall.

Roald

04.04.2016 kl.11:57

Hvorfor må vi ha imamer?

Cecile_M

04.04.2016 kl.12:18

Så debatten du deltok i så enig i det du sa og det er en viktig stemme i denne saken, så mange takk for ditt gode bidrag, du er viktig, fortsett ditt gode arbeid Sofia! :-)

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:49

Cecile_M:

Tusen takk for støtten!

islamsk revolusjon

04.04.2016 kl.12:22

Islam må ha en revolusjon i seg selv og ikke følge koranen som den ble skrevet for 1400 år siden. Dere må komme dere til år 2016 slik som resten av samfunnet. Sharia burde være forbudt. Steining og halshogging og avkapping av mennesker og piskeslag burde være forbudt i islam og dere bør være mere moderne og ikke drømme om å underkaste hele verden under islam. Det vil aldri noensinne skje. Islam må slutte å tro at mohammed er det mest perfekte menneske som har levd men var bare en som skrev ned det han mente. Islam må bli som andre religioner. Leve i fred med andre folk og slutte å drepe folk som ikke er muslimer. Når dere begynner å elseke den neste som deg selv. Så kan islam være bra religion men i dag er islam djevelens religion med kvinneundertrykkelse og nedlatende holdninger mot andre mennesker som ikke er muslimer. Dette må det bli slutt med innen islam. Elske den neste som seg selv burde være et bra budskap innenfor alle religioner og islam også. En oppvåkning innenfor islam må skje på alle områder og islam må være istand til å leve i harmoni med andre mennesker som ikke er muslimer. Jihadisme må det bli slutt på. Drepe uskyldige i allahs navn burde være forbudt. Drepe uskyldige mennesker i allahs navn er helt forkastelig.

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:48

islamsk revolusjon:

Hei.

Håper denne statusen jeg skrev på Facebook, gir et lite innblikk i mitt ståsted om islam:

"You can't understand islam with a fundamentally conservative mind. The only true source to islam is the Qur'an, and essentially the Qur'an is so flexible it allows you to interpret it and understand it the way your mind allows you to. A flexible mind leads to a deeper understanding of islam - more specifically the Qur'an. In this, time and context are keywords. Islam is flexible - an extremist mind is not."

Den er på engelsk, men jeg kan oversette på etterspørsel.

- Sofia N.

Meg selv

04.04.2016 kl.12:22

hmmmm, du er ikke på tv fordi du er kvalfisert på noe som helst måte, men rett og slett fordi du har en følelse av noe i kraft av din religion (taquyia much do you?). Jippi tv har sunket til det ytterste lavmål.

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:41

Meg selv:

Hei,

Siterer en del av blogginnlegget:

"Jeg er ingen politiker, forsker eller har en phD i noe som helst. Jeg er en vanlig, alminnelig muslim med meninger, som skrev en kronikk hun aldri trodde skulle få så stor oppmerksomhet, og som takket ja til en debatt hun brenner for. Jeg klarte, forhåpentligvis, å spre budskapet mitt til flere som meg, og samfunnet som helhet."

Håper det svarer spørsmålet ditt.

- Sofia N.

Linn

04.04.2016 kl.12:46

Fantastisk bra gjort!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:40

Linn:

Tusen takk for støtten, Linn!

Nils Petter Mikkelsen

04.04.2016 kl.12:47

Imamens holdninger er åpne og ærlige, brutale og usiviliserte. Du vil avsette ham? Hva er dine holdninger, innerst inne? Kan du sette opp en liste over de deler av koranen som du mener ikke passer inn i norske samfunn med norsk kultur og norske lover.? Mener du det er greit og selvsagt at den Israelske staten skal ha sin plass i Levanten ?

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:39

Nils Petter Mikkelsen:

Hei Nils Petter,

Håper denne statusen jeg skrev på Facebook, gir et lite innblikk i mitt ståsted om islam:

"You can't understand islam with a fundamentally conservative mind. The only true source to islam is the Qur'an, and essentially the Qur'an is so flexible it allows you to interpret it and understand it the way your mind allows you to. A flexible mind leads to a deeper understanding of islam - more specifically the Qur'an. In this, time and context are keywords. Islam is flexible - an extremist mind is not."

Den er på engelsk, men jeg kan oversette på etterspørsel.

Når det gjelder Israel-Palestina konflikten, det er en vond og sårbar konflik, den er komplisert og jeg kan ikke gi et enkelt og simpelt svar, men jeg ønsker så inderlig at alle skal leve i fellesskap. Jeg hater ikke jøder, jeg støtter deres ønske om et hjemland, samtidig som jeg støtter palestinernes ønske om et hjemland også - og fordømmer alle volds- og terrorhandlinger.

- Sofia N.

Jorunn

04.04.2016 kl.12:53

Kjære Sofia

Jeg så Debatten på TV og har i ettertid tenkt på deg. Det du gjør den kvelden vitner om en utrolig styrke og du er en veldig tøff jente som våger å stå frem på denne måten. Jeg har mange ganger tenkt at det kun er muslimske kvinner som kan kjempe denne kampen du nå tar opp. På samme måte må muslimske kvinner stå opp og kjempe for at barna deres ikke radikaliseres, og mister livet i en kamp som mange muslimer ikke ønsker å utkjempe. Jeg ønsker deg lykke til, ditt engasjement kommer fra hjertet og kun da kan du lykkes. Du har mange støttespillere på heier på deg!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:35

Jorunn:

Hei Jorunn,

Tusen hjertlig takk for støtten.

Dine ord varmer.

Jeg kommer til å gjøre mitt i denne debatten, så langt jeg kan bidra.

- Sofia N.

04.04.2016 kl.12:57

ALLE MUSLIMER UT AV NORGE

04.04.2016 kl.13:35

Bra Sofia, sånne muslimer vil Norge ha. Bra at ikke kun ekstremistene får taletid i media. Håper det skjer en endring!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:33

Anonym: Takk for støtten!

Kristian

04.04.2016 kl.15:19

Har problemer med å ta noen med hijab seriøst - og samtidig kaller seg fritenkende.

Jeg støtter saken - islam må ut og er velkommen om 1000 år når reformasjonen er ferdig.

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:32

Kristian:

Hei Kristian,

Takk for støtten.

Hvorfor finner du hijaben min problematisk? Ta gjerne en titt på mitt svar til Linda i kommentarfeltet her, hvor jeg har delt en del lenker til tekster jeg har skrevet om hijab og kvinnekroppen, der jeg først og fremst tar et oppgjør med ukultur. Kanskje dette åpner for en annet syn på hijab?

Dessuten, er det slitsomt å alltid måtte se at hijaben min blir dratt inn i diskusjoner der man først og fremst skal diskutere saken, og ikke kroppen min. Dette nevnte jeg også under debatten; hvordan saken plutselig ikke lenger er viktig når det er en muslimsk kvinne som står og ytrer seg. Man ser hijaben, glemmer saken litt bort - dette gjelder både minoritetsmiljøer og storsamfunnet - der minoritetsmiljøet aldri er fornøyd med hvordan hun står kledd (hijaben sitter ikke riktig, hun er ikke nok anstendig kledd; alt for trange bukser, skjorten er ikke heldekkende osv.), og der storsamfunnet kun ser en undertrykt, liten og usynlig kvinne som ikke klarer ta egne valg.

- Sofia N.

Linda

04.04.2016 kl.16:40

Jeg synes du sa mye fornuftig i debatten og jeg anser deg som en viktig stemme.

Hijaben er vi dog dypt uenig i, for meg som norsk kvinne synes jeg den er så støtende både mot kvinner og menn.

Mot kvinner fordi jeg synes ikke vi skal måtte skjules fordi vi har et annet kjønnsorgan. Vi er da mennesker.

Det andre, jeg har vokst opp med menn som klarer å beherske seg rundt meg selv om jeg går i bikini på stranden. Vi kjenner oss simpelten ikke igjen i at en kvinne er en vandrende fristelse som menn ikke klarer å motstå. Det er jo nesten som å si at menn er som en ubehersket løve på savannen som voldtar løvinnen. Norske menn er ikke oppdratt slik, hijab eller ei.

Men ellers støtter jeg deg i alt du sa. Stå på.

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:26

Linda:

Linda:

Kjære Linda,

Tusen takk for støtten.

Når det gjelder hijaben, må du gjerne ta deg litt tid til å lese litt om mitt ståsted på temaet.

Jeg er hijab-bærende kvinne som snakker aktivt imot hijabtvang, mot seksualisering av kvinnen, skriver aktivt mot at kvinnekroppen skal defineres slik den gjør i mange miljøer, herunder ryktessamfunn, ord som "sømmelighet", "ære" og "skam". Jeg snakker aktivt om å redefinere heler æresbegrepet, jeg snakker aktivt for en seksuell revolusjon i den kulturen som huser ukulturen.

Hijaben har blitt misbrukt av mange, men jeg som har tatt det frie valget kan ikke bli fortalt at jeg er undertrykt fordi hijaben i seg selv er undetrykkende. Jeg nekter å la andre definere min hijab for meg - om det skulle være muslimer eller ikke-muslimer. :-)

Her er noen linker til tekster jeg har skrevet om temaet:

"Å ta av seg hijaben er ikke å bryte med islam.
Det er å ha rett til å ta sine egne, frie valg, og valgfrihet er essensielt i islam. Det er ingen tvang i religion, ingen tvang i islam, og hijab skal kun brukes av hjertet."

https://www.facebook.com/sofia.srour/posts/904097783040175

"Det er tungt å være muslimsk jente. Det holder ikke med at det er tøft å være muslimsk jente i storsamfunnet, for det skal være enda mer problematisk å være muslimsk jente i sitt eget samfunn. Vi blir dratt i alle retninger. På den ene siden vil det ?frie?, liberale samfunnet dra av oss hijaben og slå ut håret vårt. På den andre siden vil moralpolitiet, som ofte er vår egen familie, dekke oss til så godt som mulig."

http://minareten.no/.../aeresbegrepet-ma-redefineres-og.../

"Et eksempel er tilfeller der man glemmer den spirituelle betydningen av hijab, gjør den om til et skjold mot alt det «umoralske», og forbinder den med noe ærbart og sømmelig.

Noen av dem som velger å la den ligge eller ta den av, kan bli møtt med enda strengere regler, for slike valg forbindes med noe skammelig. Dette er ikke mitt islam."

http://www.aftenposten.no/.../Are-og-skam--en-farlig...

"I stedet for å påtvinge hijab og niqab, kan de heller gjøre noe med udyrene som ikke klarer å la være å klå på, trakassere, undertrykke og misbruke kvinnekroppen når den ikke er "nok tildekket", med en gang de ser litt hud!

Hva sier det om disse mennene? De skal seksualisere alt. Alt handler om sex."

https://www.facebook.com/sofia.srour/posts/777298582386763

"Jeg er lei av alle som vil frigjøre meg ved å undertrykke meg - for jeg er allerede frigjort. Her i Norge får jeg ta valget selv: ingen skal tvinge troen og hijaben hverken på eller av meg. Jeg er en hijab-bærende kvinne som kjemper mot all slags tvang - inkludert hijabtvang i innvandrermiljøer. Jeg vil alltid gjøre dette. Enten med hijaben på, eller med hijaben av."

http://sofiasrour.blogg.no/1457986492_14032016.html

"Mange mener jeg først må kaste hijaben og dumpe troen om jeg vil snakke om frihet og kvinnerettigheter."

http://sofiasrour.blogg.no/1457468513_kvinnekampen_er...

Jeg håper dette kan gi en litt annen innfallsvinkel på hvordan flere hijab-bærende kvinner tenker og føler om ukulturen som hele tiden vil snakke om hennes kropp, når alle får snakke om hennes kropp - alle utenom henne selv.

- Sofia N.

ove

04.04.2016 kl.18:11

Du var tydelig. Fortsett kritisk og konstruktiv debatt.Det er viktig!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:42

ove:

Takk for støtten!

John

04.04.2016 kl.18:12

Du poster en blogg som dette, som jeg og en rekke andre har gitt våre kommentarer til, og jeg kan ikke se at du ennå har giddet å gi noen tilbakemeldinger? Er ikke det en smule useriøst!

Sverre Helgøy

05.04.2016 kl.12:41

Bra du var modig som våget å stille opp. Lykke til videre :)

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:42

Sverre Helgøy:

Takk for støtten!

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.13:58

Hei dere,

Det er viktig for meg å holde debatten sunn. Jeg orker ikke debattere med folk som kommer med hat-retorikk skjult som kritikk. Jeg tåler kritikk, men har null toleranse for hat, trusler og fremmedgjøring.

Jeg har prøvd å svare de fleste her. Kan dessverre ikke svare alle, og kommer ikke til å svare på hat-kommentarer. De bare ler jeg høyt av. Trusler vil forresten anmeldes.

Takk til alle som har støttet meg!

- Sofia N.

Team Isabella

05.04.2016 kl.16:29

Vi synes det er sterkt og flott at du stilte opp !

Sofia Nesrine Srour

05.04.2016 kl.16:52

Team Isabella:

Takk skal dere ha!

Sina Staes Janevska

05.04.2016 kl.18:50

takk Sofia, men dette har islam kritikere sagt lenge men ble stemplet som det ene og det andre.. var godt at også en muslim sa det som bl.a jeg har sagt lenge.. takk Sofia, du er en av få som er en knupp <3

Merlinscorner

09.04.2016 kl.09:09

Takk for ditt bidrag i debatten om islam,integrering og terror.

Karoline Pettersen

05.05.2016 kl.09:27

Hei! Klarte ikke la være å ikke kommentere. Så fantastisk fine bryn du har! (Ingenting med innlegget å gjøre men måtte si det)

Mathilde Becker Aarseth

06.05.2016 kl.13:57

Takk for at du tør å snakke imot de som driver med sosial kontroll av kvinner, du er beintøff! Jeg skriver "kvinner" fordi jeg ikke mener dette ikke først og fremst er et religionsproblem som kun gjelder muslimske kvinner. Det handler først og fremst om kultur /ukultur. De som sier at "etnisk" norske kvinner er totalt frie for sosial kontroll, lever i beste fall i en illusjon. Vi opplever ofte mer forventningspress fra omgivelsene enn gutter/menn, men dette har mange heldigvis greid å heve seg over etter mange tiår med systematisk kvinnekamp - av sånne som deg! (og heller ikke kampen vår er over ennå)

Jenter og kvinner med minoritetsbakgrunn henger generelt mange, mange tiår etter vår utvikling på dette området fordi de har opphav i land der kvinner lever på menns nåde. Jeg har omtrent aldri opplevd gutter/menn med minoritetsbakgrunn som opplever at foreldrene kontrollerer hva de gjør, hvordan de kler seg, hvem de snakker med, om de har sex, eller om de er sent ute om kvelden. Det plager meg når minoritetsjenter ser på det som greit eller naturlig når de blir underlagt en slik kontroll og den yngre broren slipper unna. Det er å akseptere at jenter trenger formynderskap fra en mann/gutt og ikke er i stand til å bestemme hvordan hun vil leve livet sitt. Det er å akseptere at hele familiens ære er datterens ansvar.

Fortsett å si hva du mener uten noen som helst sensur, det gjør at andre jenter finner styrke til å ta tilbake makten over eget liv!

Legg igjen en kommentar

Sofia Nesrine Srour

21 år gammel norsk-libaneser. Muslim og feminist. Studerer rettsvitenskap ved UiO. Debatterer en del, og tenker (altfor) mye.
hits